de economie van Gaza - 79 procent
van de huishoudens leeft in armoede
Sara Roy
In een van de vele verslagen en berichten die ik de laatste tijd
gelezen heb over het economische leven in de Strook van Gaza, trof mij
een beschrijving van een oude man die aan de kust van Gaza zijn
sinaasappels in zee stond te gooien. Die beschrijving viel mij op
doordat ikzelf 21 jaar geleden, tijdens mijn eerste bezoek aan dit
gebied, precies hetzelfde tafereel aanschouwd had.
Het was zomer 1985. Een vriendin van mij, Alya, gaf mij een
rondleiding. Toen wij langs Gaza's kustweg reden, zag ik langs de
kustlijn een oude Palestijnse man staan met een paar dozen
sinaasappels naast hem. Ik werd nieuwsgierig en ik verzocht Alya om
even te stoppen. De oude Palestijn nam steeds een sinaasappel en
gooide deze een voor een in het water. Het was duidelijk niet een
spelletje, maar een daad vol pijn en spijt. Zijn bewegingen waren
langzaam en moeizaam, alsof het gewicht van elke sinaasappel meer was
dan hij dragen kon. Ik vroeg mijn vriendin waarom hij dit deed, en zij
legde uit dat hij zijn sinaasappels niet naar Israel mocht uitvoeren,
en dat hij ze dan maar liever in zee gooide dan dat hij ze in zijn
boomgaarden moest zien wegrotten. Dit tafereel en de indruk die het op
mij maakte ben ik nooit vergeten.
politiek & economie
Meer dan twintig jaar later - na vredesakkoorden, economische
protocols, routekaarten en gebiedsontruimingen - gooien inwoners van
Gaza nog steeds hun sinaasappels in zee. Gaza bevindt zich niet meer
op hetzelfde punt waar ik het zo lang geleden aantrof, maar eerder op
een veel slechter en gevaarlijker punt. Het is nu een jaar na Israels
'ontruiming' van de Strook van Gaza, die door president George Bush
jr. werd toegejuicht als een geweldige kans voor 'het Palestijnse volk
om een moderne economie op te bouwen die miljoenen uit de armoede zal
verheffen [en] de instellingen en gebruiken zal scheppen die bij
vrijheid horen'(1), volgens de Amerikaanse journalist Thomas Friedman
een 'Dubai aan de Middellandse Zee'(2). Maar Gaza ondergaat een acute
en slopende economische teruggang, die zich kenmerkt door ongekende
armoede, werkloosheid, verlies van handel en maatschappelijke
achteruitgang, vooral op het vlak van gezondheidszorg en onderwijs.
Het optimisme toen Israel zich uit Gaza terugtrok sprak ook uit het
plan van het Palestijns Nationaal Gezag (PNA) om Gaza's economie nieuw
leven in te blazen. Dit plan, met de naam 'Economische
Ontwikkelingsstrategie Strook van Gaza', werd kort na de ontruiming
gepubliceerd.(3) Het was niet zozeer een ontwikkelingsplan als wel een
opsomming van doelstellingen. Tot de belangrijkste doelstellingen
behoorden 'het bereiken van stabiliteit, aaneensluiting en grondbezit
om de Palestijnse economie te ondersteunen', alsook 'een doeltreffend
economisch beleid voeren om herstel van de Palestijnse economie
mogelijk te maken en aldus een veelomvattende ontwikkeling te
realiseren'.(4)
Onnodig te zeggen dat de PNA deze doelstellingen niet heeft kunnen
verwezenlijken, gegeven de bestaande noodtoestand. Maar het is van
belang vast te stellen dat zelfs zonder alle dwangmaatregelen een
rationele planning zoals in het plan van de PNA beschreven, eenvoudig
zinloos is in een omgeving die zelf zo irrationeel is en gekenmerkt
wordt door steeds meer onvoorspelbaarheid, kwetsbaarheid en
afhankelijkheid. Dit is geen nieuw maar een oud probleem, en het
vereist een nieuwe benadering. Een benadering die duidelijk maakt dat
zolang het politieke milieu onveranderd blijft (of nog slechter
wordt), economische ontwikkeling uitgesloten is en de economische
planning zich moet concentreren op terreinen die minder kwetsbaar zijn
voor druk van buitenaf (bijvoorbeeld opleiding van arbeidskrachten,
institutionele ontwikkeling). Anders is planning niets anders meer dan
een theoretische en steeds abstractere oefening die tot weinig of geen
resultaat van betekenis kan leiden. Dan kan internationale hulp een
kritieke rol spelen doordat deze mensen helpt te overleven, maar
structurele invloed op de economie heeft ze weinig of niet.
De verpaupering van Gaza's economie is geen toeval, maar opzet, het
gevolg van aanhoudend restrictief Israelisch beleid (vooral
grensafsluiting), in het bijzonder sinds het begin van de Tweede
Intifada zes jaar geleden, en meer recent van het internationale
handelsembargo dat de Palestijnen is opgelegd na de verkiezingen en de
installatie van de democratisch gekozen HAMAS-regering eerder dit
jaar. Echter, een blik op de economie van Gaza bijvoorbeeld aan de
vooravond van de opstand, is genoeg om te beseffen dat de verwoesting
niet recent is. Toen de Tweede Intifada uitbrak, was Israels
politiek van grensafsluiting zeven jaar van kracht, hetgeen geleid had
tot een niveau van werkloosheid en armoede dat tot dan toe ongekend
was (maar spoedig nog overtroffen zou worden). Toch was de politiek
van grensafsluiting zo destructief alleen doordat Gaza's economie een
zeer afhankelijke geworden was, aangezien deze economie 30 jaar lang
steeds meer in die van Israel geïntegreerd was. Als gevolg hiervan
was, toen in 1993 de grens gesloten werd, zelfbedruiping niet langer
mogelijk – de middelen ervoor waren er eenvoudig niet. Decennia van
onteigening en afbraak hadden Palestina al lang beroofd van zijn
potentieel voor ontwikkeling, zodat het vaststond dat er geen
levensvatbare economische (laat staan politieke) structuur kon
ontstaan.(5)
internationale instellingen: werkelijkheden en voorspellingen
Volgens de Wereldbank maken de Palestijnen op het ogenblik de ergste
economische depressie in de moderne geschiedenis mee. De schandalige
afkondiging van internationale sancties heeft een verwoestend effect
gehad op een economie die door haar extreme afhankelijkheid van
externe financieringsbronnen toch al ernstig beperkt was. De PNA is
bijvoorbeeld zeer afhankelijk van twee bronnen van inkomsten. De
eerste is het jaarlijkse pakket hulp van westerse donoren ter waarde
van ongeveer 1 miljard dollar. (Volgens de Wereldbank gaven donoren in
2005 1,3 miljard dollar, respectievelijk aan humanitaire hulp en
noodhulp (500 miljoen dollar / 38 procent), ontwikkelingshulp (450
miljoen dollar / 35 procent) en budgettaire hulp (350 miljoen dollar /
27 procent), waarvan veel nu opgeschort is.) De tweede is een
maandelijkse afdracht door Israel van 55 miljoen dollar aan douane- en
belastingopbrengsten, die door Israel namens de PNA geïnd worden, een
inkomstenbron die voor de Palestijnse begroting zonder meer essentieel
is, en nu volledig is opgeschort.(6) Israel houdt inmiddels bijna een
half miljard dollar achter aan Palestijnse inkomsten die in Gaza
brandend nodig zijn.
Het gecombineerde effect van de belemmeringen, vooral de bijna
permanente grensafsluiting, heeft een ongekende werkloosheid
veroorzaakt, thans in Gaza bijna 40 procent (in 1999 nog geen 12
procent). Palestijnse arbeiders worden al sinds 12 maart 2006 niet
meer in Israel toegelaten; Gaza's primaire markt en alle in- en
uitgangspunten zijn vrijwel verzegeld sinds 25 juni 2006, toen Israels
huidige militaire campagne in Gaza begon.(7) Bovendien zullen de
komende vijf jaar 135.000 nieuwe banen nodig zijn alleen al om de
werkloosheid op 10 procent te houden.(8) De handel is navenant
getroffen. Begin mei 2006 was bijvoorbeeld bij de grensovergang van
Karni, waar handelsvoorraden Gaza binnenkomen, de situatie zo dat deze
47 procent van het jaar afgesloten geweest was, met een geschat
verlies van 500-600.000 dollar per dag.(9) Daarbovenop komen verliezen
in de landbouw die de laatste zes jaar voor zowel Gaza als de
Westelijke Jordaanoever op 1,2 miljard dollar geschat worden.
In april 2006 leefde 79 procent van de huishoudens in Gaza in armoede
(10) (tegen nog geen 30 procent in 2000), een cijfer dat nu
waarschijnlijk nog gestegen is; velen lijden honger. [armoedegrens:
minder dan 2 dollar per hoofd per dag te besteden; red.] En als een
gezin in Gaza er één afhankelijk gezinslid bij krijgt, neemt de kans
dat het gezin in armoede terechtkomt met 3,5 procent toe. De mate van
afhankelijkheids die in Gaza wordt aangetroffen, wordt slechts door
die in Afrika overtroffen.(11) Zo is het aantal werkende volwassenen
in een huishouden een belangrijke matigende factor waar het om armoede
gaat. Het is niet verrassend dat inwoners van de Strook van Gaza 23
procent meer kans op armoede hebben dan bewoners van de Westelijke
Jordaanoever.
Op het ogenblik worden zo’n 830.000 van Gaza's 1,4 miljoen inwoners
door de Verenigde Naties gevoed (dus zonder de hulp van de VN zou 59
procent van de totale bevolking honger lijden), 100.000 van hen pas
sinds maart van dit jaar. Allereerst verleent de United Nations Relief
and Works Agency (UNRWA) steun aan 610.000 mensen (allemaal
vluchtelingen) en het World Food Program aan 220.000
niet-vluchtelingen (alleen in september 2006 kwamen er al 60.000 bij).
Tot de laatsten behoren 136.000 'chronische armen' die voorheen
bijstand ontvingen van de PNA.(12)
Gaza's sociaal-economische neergang is nog verergerd door Israels
aanval op Gaza's enige elektriciteitscentrale in juni van dit jaar.
Deze centrale, die verwoest werd, leverde 45 procent van de
elektriciteit in de Strook van Gaza. De stroomstoringen waren uiterst
schadelijk voor onder meer de gezondheidszorg, de voedsel- en
watervoorziening en de riolering. Kortgeleden verklaarde de
Israelische mensenrechtenorganisatie B'tselem dat de aanval op de
centrale volkenrechtelijk een oorlogsmisdaad was, aangezien deze tegen
een burgerbevolking gericht was.
Verder zijn, sinds Israels militaire invasie in de Strook van Gaza,
die bekend staat als 'Operatie Zomerregen', 237 Palestijnen door de
Israelische strijdkrachten gedood (van de 382 sinds januari 2006 en
2137 sinds september 2000, voor het merendeel burgers) en 821 gewond.
Israel heeft ook minstens 260 raketten en honderden artilleriegranaten
afgevuurd, grotendeels op burgerdoelen waaronder regeringsgebouwen,
onderwijsinstellingen, tientallen particuliere woningen, zes bruggen,
een aantal wegen en vele hectaren landbouwgrond, die alle verwoest
werden.(13) (Nota Bene; tussen 29 maart en 27 juni 2006 heeft
Israel 112 luchtaanvallen uitgevoerd, 4.251 artilleriegranaten en vijf
marinegranaten afgevuurd, daarbij werden 94 inwoners van Gaza gedood,
waaronder 35 burgers.)(14)
Volgens de Verenigde Naties zal de totale Palestijnse economie, als er
geen verbetering van betekenis optreedt, in 2007 35 procent kleiner
zijn dan in 2005, waarmee zij terug zal zijn op het niveau van 1991,
en meer dan de helft van de beroepsbevolking zal werkloos zijn.(15)
Onlangs hebben de VN prognoses gepubliceerd aangaande het effect van
de vermindering van de internationale hulp op de Palestijnse economie.
Vergeleken bij 2005 gaan de prognoses uit van een vermindering van de
hulp (en daarmee van de overheidsuitgaven) met 30 tot 50 procent, een
toeneming van 50 tot 100 procent van de handelsbelemmeringen en een
toeneming van 10 tot 20 procent van de belemmering van de stroom van
arbeidskrachten naar Israel. In het slechtst denkbare scenario, dat
niet onwaarschijnlijk is, zou de vermindering van het Bruto Nationaal
Product (BNP) tussen 2006 en 2008 5,4 miljard dollar kunnen bedragen,
wat meer is dan heel het Palestijnse BNP in 2005. Van het totaal
aantal in 2005 beschikbare arbeidsplaatsen zou 84 procent verloren
kunnen gaan.(16) Zelfs bij een gunstiger scenario, schrijft
UNCTAD-econoom Raja Khalidi, 'zal de Palestijnse economie imploderen
tot een niveau dat al een generatie lang niet meer gekend is'.(17)
de bevolkingsfactor
Iets essentieels om te begrijpen: Het probleem van Gaza is niet alleen
een bezettingsprobleem, maar ook een bevolkingsprobleem. Op het
ogenblik heeft de Strook van Gaza ruim 1,4 miljoen Palestijnse
inwoners, en in 2010 zal dit dicht bij de 2 miljoen liggen. Gaza heeft
het hoogste geboortecijfer van de regio: 5,5 tot 6 kinderen per vrouw
en de bevolking neemt per jaar met 3 tot 5 procent toe. Van de
bevolking is 80 procent jonger dan 50, en 50 procent jonger dan 16
jaar. In die helft van het gebied waarin de bevolking is
geconcentreerd is de bevolkingsdichtheid een van de hoogste ter
wereld. Alleen al het vluchtelingenkamp Jabalya heeft 74.000 inwoners
per vierkante kilometer, vergeleken met 25.000 in Manhattan.
Volgens de jongste gegevens van het 2010-Project van de Harvard
Universiteit zal de bevolking van de Strook van Gaza, bij een
gemiddelde jaarlijkse groei van rond 3,5 procent, in 2010 gestegen
zijn van 1,3 miljoen tot 1,6 miljoen, en in 2028 tot 2,7 miljoen - een
verdubbeling ten opzichte van de situatie van dit moment. Voorts zal
in 2010 het percentage volwassenen met 24 procent gestegen zijn,
hetgeen nieuwe druk zet op de markten voor banen en huizen.(18) Als
steeds meer mensen geen werk of woning kunnen vinden - twee essentiële
factoren voor huwelijks- en gezinsstructuur - zal de steeds breder
wordende kloof tussen vraag en aanbod meer geweld en daarmee een
verdere militarisering van de samenleving tot gevolg hebben. Met
andere woorden: De demografische factor zal in belangrijke mate het
sociaal-economische welzijn (of gebrek daaraan) in de Strook van Gaza
bepalen. Zelfs als er een onmiddellijke daling van de vruchtbaarheid
zou inzetten, dan zal het aantal jongeren in Gaza nog minstens voor de
duur van één generatie toenemen, gezien de omvang van de cohorten die
al in aantocht zijn.(19)
De combinatie van een groeiende bevolking en een verschuivende
leeftijdsstructuur zet enorme druk op de openbare voorzieningen,
vooral onderwijs en gezondheidszorg. Alleen al in het onderwijs bij
voorbeeld zal de bevolkingsgroei – nog zonder enige
kwaliteitsverbetering – de komende vier jaar 1517 nieuwe leerkrachten
en 984 nieuwe klaslokalen vergen. Wil het onderwijs in Gaza het
huidige niveau van het onderwijs in de Westelijke Jordaanoever
bereiken, dan zijn minstens 7500 nieuwe leerkrachten en 4700 nieuwe
klaslokalen nodig. En om in 2010 het huidige niveau van toegang tot de
gezondheidszorg te handhaven zal de Strook van Gaza 425 nieuwe artsen,
520 nieuwe verpleegkundigen en 465 nieuwe ziekenhuisbedden nodig
hebben.(20)
een economische prognose
De toegebrachte schade – de huidige en de toekomstige – wordt niet
hersteld door eenvoudig de grond van Gaza 'terug te geven', 9000
Israelische kolonisten te laten vertrekken en aan de Palestijnen
bewegingsvrijheid te geven plus het recht om fabrieken te bouwen in
een wat groter maar geïsoleerd en omsingeld Gaza. De talrijke
problemen van Gaza kunnen niet worden aangepakt als zijn groeiende
bevolking opgesloten zit in een fysiek beperkt gebied met beperkte
middelen. Bevolkingsdichtheid is niet alleen een probleem van mensen,
maar juist ook van middelen, vooral arbeidsmarkten. Zonder externe
toegang tot arbeidsplaatsen en het recht om te emigreren, geblokkeerd
in het Plan voor Ontruiming van Gaza en in Olmerts hergroeperingsplan,
zal de Strook een gevangenis blijven waar geen enkele vorm van
economische ontwikkeling mogelijk is.
In 2005 heeft de internationale gemeenschap (bij monde van de Ad
Hoc Verbindingscommissie) al geconcludeerd dat de belangrijkste
factor in de economische neergang van Palestina niet de vermindering
van de hulp is, maar de beperkingen op de bewegingsvrijheid en op de
vrije toegang en de opschorting van de afdracht van inkomsten. De
conclusie was zelfs dat, zolang er geen politiek akkoord is (dat
grotere vrijheid van beweging naar Israel en daarbuiten mogelijk zou
maken), internationale hulp de Palestijnen slechts kan helpen te
overleven en niets meer dan dat.
Gaza's netelige situatie is urgent, want zoals de eerdergenoemde
Khalidi schrijft: 'Zelfs als wij uitgaan van volledig herstel van de
donorhulp en verlichting van de beperkingen op de mobiliteit in 2008,
dan nog zou de daling van het bruto nationaal product en van de
werkgelegenheid doorzetten. Dit suggereert dat de huidige teruggang
langdurige schadelijke effecten op de economie zal hebben die zullen
blijven zelfs als de ongunstige condities later verlicht worden.'(21)
noten
1 The White House, Office of the Press Secretary, 'President [George]
Bush Commends Israeli Prime Minister [Ariel] Sharon', 14 april 2004.
2 Zie mijn analyse van het ontruimingsakkoord in: '"A Dubai on the
Mediterranean"', in The London Review of Books van 3 november
2005.
3 Ministery of National Economy and Ministery of Planning, Gaza
Strip Economic Development Strategy, Palestijns Nationaal Gezag,
september 2005.
4 Ibidem.
5 Roy, S., '"A Dubai on the Mediterranean"'.
6 Samad Assad, 'Forecast for Palestinian Economic Survival',
Palestine Center Information Brief, Nummer 135, 18 april 2006.
7 United Nations, The Humanitarian Monitor-Occupied Palestinian
Territory, Nummer 4, augustus 2006, p. 1.
8 Program on Humanitarian Policy and Conflict Research, Harvard
University, Gaza 2010: Human Security Needs in the Gaza Strip,
Population Projections for Socio-economic Development in the Gaza
Strip, Working Paper Nummer 1, mei 2006, Cambridge MA, p. 18.
9 United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs
(OCHA), Situation Report: The Gaza Strip, 3 mei 2006.
10 United Nations, The Humanitarian Monitor, p. 7.
11 Harvard University, Population Projections for Socio-economic
Development in the Gaza Strip, p. 15.
12 Steven Erlanger, 'As Parents Go Unpaid, Gaza Children Go Hungry',
The New York Times van 14 september 2006, p. A11.
13 Palestinian Centre for Human Rights (PCHR), Weekly Report: A
Special Issue on the 6th Anniversary of the al-Aqsa Intifada,
Nummer 38/2006, 21-27 september 2006, p. 2.
14 Palestinian National Initiative, 'The Forgotten People: The
Despair of Gaza One Year After the 'Disengagement', 14 september
2006, http://www.amin.org.
15 Raja Khalidi, 'Palestinian Collapse Hurts All', in Ha'aretz
(Tel Aviv) van 17 september 2006.
16 Ibidem.
17 Ibidem.
18 Harvard University, Population Projections for Socio-economic
Development in the Gaza Strip, pp. 13-16, 20.
19 Ibidem, p. 13.
20 Ibidem, p. 21.
21 Raja Khalidi, 'Palestinian Collapse Hurts All' (zie noot 9).
bron: Counterpunch, 4
oktober 2006
Sara Roy is als hoogleraar verbonden aan het Center for Middle Eastern
Studies van de Harvard University. Sinds 1985 doet zij onderzoek naar
economische, sociale en politieke ontwikkelingen in de Strook van Gaza
en naar Amerikaanse hulp aan dit gebied.
vertaling: Paul Kuiper
Verschenen in Soemoed,
jaargang
34, nummer 6 (november - december 2006),
pp. 6-8
|