geen winnaars in de factiestrijd
tussen FATAH en HAMAS
Redactie Return Review
Iedereen zal verliezen. Niet alleen de Palestijnen. Ook Israeli's en
Amerikanen. Wat de Palestijnen betreft is het waanzin om, na 60 jaar
van buitenlandse overheersing, op de ingeslagen weg voort te gaan. Een
totale burgeroorlog, die sommigen reeds voorspellen, zou het nationale
project 60 jaar naar achteren drukken, in plaats van de vrijheid en de
onafhankelijkheid dichterbij brengen.
Was de situatie in de Bezette Gebieden na de ondertekening van de
Oslo-Akkoorden [1993-1994] explosief, vandaag de dag is deze tien maal
zo erg. Voor velen vormen de schietpartijen in de straten van Gaza een
ultieme belediging en onrecht jegens de duizenden Palestijnen die hun
leven voor de vrijheid hebben opgeofferd. Zij zullen zich in hun
graven omdraaien bij het zien van beelden van Palestijnen die
Palestijnen aanvallen.
Het is aan excessieve inmenging in interne aangelegenheden te wijten
dat Palestijnen tot dit niveau zij afgedaald. Helaas voor hen heeft de
aloude tactiek van 'verdeel en heers' gewerkt. Nauwelijks vijf maanden
na de algemene verkiezingen bevestigde Israels premier Ehoed Olmert,
dat hij toestemming had verleend voor de overdracht van wapens en
munitie aan de Presidentiële Garde van PNA-president Abu Mazen
(Mahmoud Abbas) op de Westelijke Jordaanoever, om deze zo tegen HAMAS
te versterken (Ha'aretz van 14 juni). Aanvullende
wapenzendingen uit Europa, Egypte en Jordanië zouden de afgelopen
maand volgen (Reuters, 4 oktober). Intussen zonden de Verenigde Staten
op hun beurt militair personeel om de Presidentiële Garde te trainen.
Sommige berichten suggereren dat Abu Mazen zijn garde inmiddels met
rond 70 procent heeft weten te vergroten en nieuwe trainingskampen in
de Strook van Gaza en op de Westelijke Jordaanoever heeft ingericht
(Reuters, 4 oktober).
Gegeven zijn krachtige oppositie tegen de 'militarisering' van de
Tweede Intifada is het vreemd dat juist Abu Mazen buitenlandse
wapenleveranties aanneemt. Nog absurder is het feit dat de genereuze
leveranciers van deze wapens dezelfde regeringen zijn, die de wettig
verkozen HAMAS-regering verlammende sancties hebben opgelegd, onder
meer omdat deze weigert haar militaire infrastructuur te ontmantelen.
Wat een cynisme dat westerse democratieën de leverantie van wapens aan
een verhongerend volk verkiezen boven het verstrekken van voedsel!
Menige afgeknepen Palestijn is dan ook van mening, dat als de
president werkelijk uit zou zijn op het binnenhalen van gelden ten
behoeve van de Bezette Gebieden, hij daartoe in staat is. Kennelijk
heeft hij zijn eigen redenen en calculaties om dit niet te doen.
Niet onverwacht begint een groeiend aantal Palestijnen wantrouwen
jegens hun president en diens FATAH te koesteren. In plaats van zich -
overeenkomstig de aard van zijn ambt - boven de partijen te stellen,
is hij partij geworden, zodanig dat hij zich opstelt tegen zijn eigen
regering. Overbodig te zeggen dat dit een ongebruikelijke handelwijze
is. Op grond van recente ontwikkelingen en zijn tekortschietende
afhandeling van de crisis met zijn eigen regering, zijn velen in Abu
Mazen zelf een obstakel gaan zien en zouden liever zien dat hij zijn
ontslag indient.
Tot het bezoek - september jl. - van PNA-president Abu Mazen aan de
Verenigde Staten waren er hoge verwachtingen, dat de pogingen om een
regering van nationale eenheid te vormen, zouden slagen. Zijn
inspanningen zijn kennelijk gestuit op een veto van Washington.
Sindsdien zijn de ontwikkelingen in een neerwaartse spiraal terecht
gekomen, waarbij de president duidelijk maakt dat elke overeenstemming
tussen Palestijnen eveneens de goedkeuring van de Verenigde Staten
moet hebben.
een politiek die gedoemd is te falen
De multinationale campagne om de gekozen Palestijnse regering ten val
te brengen, heeft tot nu toe gefaald. Alle tekenen wijzen erop dat er
eerder een terugslageffect van uit zal gaan. Anders dan Israel had
verwacht, hebben de sancties HAMAS er niet toe gedwongen te buigen
voor de drie voorwaarden van het Kwartet - erkenning van de staat
Israel, beëindiging van het geweld en het onderschrijven van eerder
gesloten akkoorden [tussen de PLO en Israel]. Daarbij hebben zij het
Palestijnse electoraat niet - zoals wellicht gehoopt werd - tot een
volksopstand tegen de regering aangezet.
Bij het ontbreken van welk politiek of constitutioneel middel dan ook
om de HAMAS-regering af te zetten, lijkt de enig overgebleven weg
militair ingrijpen te zijn. Dit is heel gevaarlijk. Als
verzetsbeweging heeft HAMAS een hoge tol betaald voor haar ideologie
en praktijk. Bovendien, een beweging die de wraak van Israel gedurende
de afgelopen twee decennia heeft weten te weerstaan en in dit proces
de haar meest talentvolle leiders voor de zaak heeft geofferd, die zal
niet voor provocateurs of putschisten weglopen.
Zou FATAH of delen van haar achterban willen meewerken aan het ten val
brengen van een gekozen regering? Nee, dat zullen zij niet. De
langetermijnschade van een dergelijke onderneming zou veel rampzaliger
zijn dan alle uiterlijke schijn van macht en plechtige beloften om een
'vredespartner' te worden. Wijlen Yasser Arafat heeft daarvoor alles
gegeven, om uiteindelijk [door Ariel Sharon] in zijn hoofdkwartier [in
Ramallah] opgesloten te worden - tot aan zijn dood in november 2004.
Niettegenstaande krachtige ontkenningen door FATAH van enig
samenspannen met de Verenigde Staten en Israel, zijn velen in de
Bezette Gebieden van mening dat waar rook is, vuur is. Hoewel zij
decennia lang het Palestijnse politieke toneel heeft gedomineerd,
wordt FATAH niet langer gezien als een serieus alternatief voor HAMAS.
Niet alleen is haar staat van dienst als bestuurder mager,
belangrijker nog is dat zij vandaag de dag verlamd is door interne
twisten.
In militaire termen is het hoogst onwaarschijnlijk dat FATAH of HAMAS
in staat zal zijn de ander te verslaan. Ook al zou FATAH militair de
overhand weten te krijgen, dan nog is het hoogst onwaarschijnlijk dat
dit tot een politieke doorbraak zal leiden. Het Palestijnse volk zal
de legitimiteit van een dergelijke regering zeker in twijfel trekken,
aangezien deze gezien zal worden als een marionet van de bezetter. Dit
is een beschuldiging waartegen de beweging zich sinds het afsluiten
van de Oslo-Akkoorden steeds heeft moeten verdedigen. Tevens zou het
haar ontbreken aan enig constitutioneel gezag om te regeren.
politieke scenario's
Elke regering die de goedkeuring van de Palestijnse Wetgevende Raad
[PLC; het parlement van de PNA; red.] krijgt, zal onder controle van
HAMAS staan of HAMAS-vertegenwoordigers omvatten. Ook wanneer er in de
nabije toekomst nieuwe verkiezingen gehouden zullen worden, zal HAMAS
overeind blijven (aldus de uitkomst van een recente opiniepeiling;
Ha'aretz van 4 juli). De reden is dat Palestijnen liever bereid
zijn te leven met een regering die verzet biedt, dan met een die
Israelische en Amerikaanse belangen dient.
Omgekeerd, wanneer de Palestijnen zich achter de gekozen regering
zouden scharen, dan zou de bezetter zich voor een veel lastiger, ja
zelfs ondragelijke opgave gesteld zien. Het staat buiten kijf dat de
bezetter sterk is omdat degenen die zij bezet houden, zwak zijn.
Zolang de aanvallen op de HAMAS-regering doorgaan en aan de
ministeries ernstige schade wordt toegebracht, zal Ehoed Olmerts taak
lichter zijn. In die situatie kan hij ongehinderd doorgaan met de
confiscatie van Palestijnse grond en uitbreiding van de joodse
nederzettingen.
Zoals de zaken er thans voorstaan, zijn de opties voor de diverse
Palestijnse partijen steeds beperkter aan het worden. Toevlucht nemen
tot vervroegde verkiezingen zou de ontbinding van het parlement, de
regering en het presidentschap vereisen. Met de meeste zetels in de
PLC in handen, zal het voor FATAH moeilijk zijn een regering te vormen
zonder de samenwerking en steun van HAMAS. De andere optie -
ongetwijfeld de meest radicale - is het loslaten van het hele idee van
een PNA. Dat zou de situatie op de Westelijke Jordaanoever en in de
Strook van Gaza volledig op haar kop zetten. Israel zou in plaats van
een onwaardige profiteur te zijn, gedwongen zijn de gevolgen van de
nieuwe realiteit onder ogen te zien, inclusief de verplichtingen als
bezettende mogendheid jegens de Palestijnen.
Echter, zolang HAMAS binnen het PNA-bestel participeert, zal zij
daarop een belangrijke invloed uitoefenen, zowel binnen de PLC als
binnen de regering. Hoe sneller daarom de partijen het eens worden
over de samenstelling van een regering van nationale eenheid, hoe
beter. De trilaterale benadering, zoals verwoord in het 'Document voor
een Nationale Dialoog' (basis voor een referendum? [zie voor
de
integrale tekst het mei/juni 2006-nummer van Soemoed; red.], strengere
controle over de diverse veiligheidsdiensten en uitbreiding van de
bevoegdheden van het Ministerie van Binnenlandse Zaken zullen een
perspectief biedende formule blijken te zijn, indien de partijen de
politieke wil kunnen opbrengen om deze door te voeren.
Het afknijpen van de HAMAS-regering is een, deze omverwerpen een
ander. Niemand is in staat om de politieke, sociale en
veiligheidsdimensies te overzien, in geval de gekozen regering door
een door de Verenigde Staten gesteunde junta omvergeworpen wordt. Waar
dergelijke coups zijn gepleegd, zijn zij kostbare affaires gebleken en
veelal op bloedige dictaturen uitgedraaid.
Indien de architecten van de huidige sancties tegen het Palestijnse
volk verandering en werkelijke democratie in de regio tot stand willen
brengen, dan dienen zij om te beginnen hun eigen politiek grondig te
herzien. Ook dienen zij hun houding jegens de Palestijnen te
wijzigen. Zolang zij weigeren in te zien dat Palestijnen - net als
Amerikanen - van het leven houden, naar vrijheid en naar geluk
streven, dan zal het allemaal op niets blijven uitlopen.
uit: Return Review (Londen) jaargang 10, nummer 11 (november
2006); pp. 2-3
vertaling: Rudi Cornelissen
Verschenen in Soemoed,
jaargang
34, nummer 6 (november - december 2006),
pp. 23-25
|