|  
            
             ______________________________________________________________________ 
                        NPK-info 25-3-2007 - Nederlands Palestina Komitee / www.palestina-komitee.nl Today in Palestine!   http://www.theheadlines.org 
                        ______________________________________________________________________ 
                        "Het enige Europese land dat nog bezwaar   maakt tegen een voorzichtige ontdooiing 
                      van de relatie met de Palestijnse regering   is Nederland", NRC 24/25 maart 2007,   pag. 5 
                      Zo "viert" onze regering 40 jaar bezetting van   1967, o.a. dit negerend 
                      - Free Hussam Khader and all   political prisoners  
                        
                        - Nonviolent   Palestinian resistance to occupation: there is no peace with checkpoints or   settlements, 23 March 2007  
                        
                        
                      TV-tip voor 2 april: De Israel Lobby  
                      
                      Begin van een serie t/m 7 mei. 
                      Palestine Summer   Encounter 
                      
                      On Palestine, Resistance, war on "terrorism", NGOs: Interview with   Hisham Bustani, zie hierna. 
                      Israel-Palestine: Time for a   bi-national state, Leila Farsakh, 20 March   2007    
                      http://electronicintifada.net/v2/article6702.shtml 
 Bespreking CIDI-boek over Hamas, Jaap Hamburger (EAJG), maart 2007, zie hierna. 
 http://www.internationalespectator.nl/archief/laatste.html 
 NPK/WL, 25-3-2007 
                      ______________________________________________________________________ 
                      DE ISRAEL LOBBY (DEEL   1) 
                      Uitzending: 2 april 2007 Regie: Marije Meerman Research: William de Bruijn Productie: Judith van den Berg Houden de Verenigde Staten Israël staande? En hoe lang gaan ze daar nog mee door? Mag je in Verenigde Staten wel kanttekeningen plaatsen bij die realiteit, of is de pro-Israël lobby financieel en politiek zo sterk dat de relatie tot Israël taboe is en daarmee onbespreekbaar? En wat gebeurt er met hen die het onzegbare toch aan de kaak durven stellen? In maart 2006 publiceerden de Amerikaanse politicologen John Mearsheimer (University of Chicago) en Steve Walt (Harvard) het controversiële artikel 'The Israel Lobby and US foreign policy'. Daarin betogen zij dat het niet -langer- in het belang van de VS is om het huidige Israël te steunen en te beschermen. Samen met politieke verschuivingen in het Congres en toenemende twijfel over het gevoerde Midden Oosten-beleid kan dit de vonk worden in een kruitvat. Tegenlicht spreekt met de betrokkenen in dit 'nieuwe realisme' debat. Beide groeperingen komen aan het woord of aan de orde: zij die de hechte band tussen de VS en Israël in stand willen houden (neocon Richard Perle, de libanees-christelijke Brigitte Gabriel en evangelist John Hagee, de lobbyclub AIPAC), en zij die kritiek hierop leveren en niet zelden 'slachtoffer' werden van de lobby. Congreslid Earl Hilliard uit Alabama zocht toenadering tot de Arabische wereld en werd vervolgens overvleugeld door een politieke tegenstander die veel Aipac-geld achter zich kreeg. Van de historicus Tony Judt, die durfde te beweren dat Israël 'een oorlogszuchtige en intolerante, door geloof gedreven etnostaat aan het worden is', werd een lezing op het laatste moment afgezegd. En Human Rights Watch directeur Kenneth Roth werd persoonlijk getarget na kritiek op het geweld dat Israël gebruikte in de mini-oorlog tegen Libanon van afgelopen zomer. Tenslotte de vraag in hoeverre de pro-Israël lobby uiteindelijk het militaire en politieke belang van Israël zelf bepaalt: kolonel Lawrence Wilkerson (ex-stafchef van Colin Powell) legt uit hoever de invloed van de lobby strekt in de beslissingsstructuur op het Witte Huis. En aan Congreslid en democratisch presidentskandidaat Dennis Kucinich de vraag in hoeverre hedendaagse politici zich eigenlijk aan de lange arm van de pro-Israël lobby kunnen onttrekken. Lobby, Congres, het Witte Huis en Israël zelf lijken in een verstikkende omhelzing beland te zijn: (hoe) kan dat ooit veranderen? ______________________________________________________________________ 
                      ----- Original Message -----
                        
                           
                        Thursday, March 22, 2007 
                          On Palestine, Resistance, war on "terrorism", NGOs: Interview with   Hisham Bustani 
                        The   Italian progressive magazine Senza Censura in its latest issue released a   few days ago, published a comprehensive interview with the Arab leftist writer   and activist Dr. Hisham Bustani. 
                        Below   find the full English version of this interview that tackles the issues of   Palestine, Resistance,   USA's war on   "terrorism", NGOs, Imperialism and Globalization. 
                        The   Italian version can be found at the link: 
                        
                        Senza Censura's website http://www.senzacensura.org/   
                        
 Hisham Bustani: The question of Palestine is not complicated at all,   but those who refuse to see the simplicity of judging an incident were a racist   colonialist-settler entity functionally-attached to Imperialism is built over   the destruction, killing and expulsion of an entire population are the ones who   act smart and start taking about how complicated things are. 
                        Just   because the decision dividing   Palestine between its Arab   population and the Zionist invaders happened to be a 1947 UN resolution   supported by both superpowers at that time does not make this decision right or   legitimate. And just because the Europeans felt responsible for Nazi and Fascist   actions against the European Jews does not mean the European colonialists have   the right to resolve the Jewish question and clear their conscience on the   expense of a third party: the Arabs. 
                        The   struggle for Palestine has been   subjected to a huge distortion, misinformation and deformation. In the west, a   large number of people would think that the problem originates in 1967 when   Israel occupied   the West Bank and   Gaza, forgetting that   Israel was not   really there just 20 years before 1967, and that the roots of the Zionist   project in the Arab region dates back to formation of the Zionist movement in   the late 19th century. 
                        Also,   the people in the west would think that the struggle for   Palestine is a conflict between   "Palestinians and Israelis", whereas in reality it is an Arab struggle for   liberation against Imperialism and Zionism.  
                        Before   the Colonialist division of the Arab East in the 1917 Sykes-Picot agreement   between the British and French colonialist powers, there was no   Palestine,   Jordan,   Lebanon, and   Syria-the   countries we know today. There was a joint space were the people lived together.   These states are all colonialist fabrications under the "divide and rule"   doctrine. 
                        The   solutions that have a certain degree of popularity are the two-state solution,   or the unified democratic state solution. Both are very deficient, not   objective, and unethical. 
                        The   two-state solution simply means that it is OK to occupy land and kill or expel   its people, and then return portions of that land to some of its original   inhabitants to make some sort of state with some authorities but all is   completely controlled and monitored by the occupier whose original project of   regional domination is still active and running! The outcome of the   Oslo process is very clear, and such   an outcome means further strengthening of the illegitimate racist   colonialist-settler Zionist entity. 
                        On the   other hand, the "one democratic state" solution fails to resolve the   contradictions of the occupier who is automatically transforms into a "normal   citizen" under this formula. In addition, this presentation addresses the   question from a “state” angle, thus failing to specify the basis of the struggle   between the Arabs and the Zionists. This struggle is not about geography but   rather for liberation from hegemony, it is the struggle of the Arab liberation   project against the Imperialist/Zionist project. Such a struggle is impossible   to resolve on the level of geography, it is only resolved on the basis of   existence. It cannot be resolved from a “state” angle, only from a national   liberation perspective or even an internationalist struggle to defeat   Imperialism. 
                        The   solution in my opinion arises from the facts, and the facts are simple:   Israel is an   illegitimate entity that should be eliminated; the expelled people should be   restored to their original status before the Zionist invasion dating back to as   early as the start of the 20th century. This can be achieved in an   Arab liberation struggle against Imperialism and Zionism that unifies the Arab   masses who are the subjects of oppression and exploitation.   Palestine will be dissolved in this   unified Arab entity as it was the case before 1917, and all the contradictions   will dissolve with it. This step is necessary to achieve sovereignty of people   over their land an resources, achieving social justice, and socialism.  
                        It is   important for the European left specifically to readdress this question, and   come out from under the tremendous distortion and misinformation, and shape a   revolutionary approach to the question of   Palestine which is the center point   of Imperialist re-invention of consciousness to be compatible with its   interests. European left should understand the nature of the struggle, and the   contradictions that need to be addressed, and the centrality of   Palestine for Imperialism today. One   cannot be anti-Imperialist and soft on   Israel at the   same time.   Israel is the   materialization of the Zionist/Imperialist project in the Arab region; it must   be confronted and eliminated. 
                        Unfortunately, contributing to the main problem are the Arabs themselves   (activists and organizations). Most of those attending conferences in   Europe and the world are either part of the official   strata or NGO-connected or financed, and those (for obvious reasons) stay within   the limits of the local regimes or the agendas of their sponsors. Another type   are those who presume that there is a special way to approach Europeans, that   the speech we say internally is not suitable for foreigners, thus they end-up   saying what he/she thinks the Europeans want to hear! These attitudes completely   destroyed the true nature of the Arab struggle in international   forums. 
                        
 Hisham Bustani: In general, the official Arab regimes throughout   their short history, are the secretion of the Colonialist era, and the Arab   ruling classes are connected and subordinate to Imperialism and are dependent   even in their political existence. 
                        The   Arab regimes do not want to go into battles with   Israel, on the   contrary, they want to support   Israel’s   existence and promote US projects in the region for many reasons: 
                        1-     The   connection of interests and existence through the mechanism of “dominator and   dominated”. 
                        2-     The   existence of Israel is   a functional reason for the existence of the Arab regimes because the regimes   are important in the dilution of the popular contradiction with   Israel, and are   a guarantee against the explosion of people its face. 
                        3-     The   abnormal and illegitimate existence of Israel is   a reflection of the abnormality and illegitimacy of the Arab regimes themselves,   thus giving it some sort of “normality” and “legitimacy”. 
                        4-       Israel’s   function as a barrier against the realization of the Arab liberation project and   the unification of the exploited Arab masses is a reflection of the Arab   regimes’ same function as they consider the current states resulting from   Colonialist division an ultimate political horizon. 
                        5-     The Arab   regimes have no Arab project, nor do they have projects on the level of the   current states, and they are one and part of the US/Zionist project in the   region. 
                        The   regimes are the partners of   Israel, and that   is why they never defeated it. 
                        The   resistances in Palestine and   Lebanon have   proven that the Israeli society which comprised of a wide array of   nationalities, ethnicities, and races, is a fragile fabricated society that can   easily break. All that it takes is a real will to resist, and the Israeli   society will collapse under the bombardment of short-range missiles and martyr   bombers. That is particularly why   Israel and the   Arab regimes engage in a never-ending “peace” process, the principle aim of this   process is to protect   Israel and buy   it time to strengthen its weak internal structure and accomplish more homogenous   state between its constituents.  
                        Following the Hezbollah defeat of Israel twice (in 2000 and 2006), it has   become clear that the 50-year-old management of the Israeli file by the Arab   regimes was an organized set of deceptions aiming only at buying time for Israel   to strengthen itself internally and externally. 
                        
  Hisham Bustani: The war on   “terrorism” does not aim at fighting “terrorism” even in the American definition   of this term. The war on “terrorism” aims at many other   goals: 
                        1-     Controlling   strategic oil and gas reserves located in the Arab region and mid Asia, this will hinder other rising economies in   the world (Europe,   China, and   Japan) and   render it vulnerable to American embezzlement. 
                        2-     Planting   more US   military bases in regions that were “forbidden” before like the   Arab   Peninsula, Eastern   Europe and former Soviet republics, thus surrounding the entire   world with a belt of military bases with the capability of military intervention   anywhere in the world. 
                        3-     Terminating   the last pockets of military resistance concentrated in the Arab region   (Iraq,   Lebanon and   Palestine), Central and   South America   (Mexico,   Colombia,   Peru), and   South East Asia   (Nepal,   Philippines). 
                        In   short, what the   USA calls “war   on terrorism” is simply an effort for geopolitical rearrangement of the world   under a single dominant power after the previous international formula (the   balance of the victorious powers in WWII) ended by the end of the cold   war. 
                        The   USA might   succeed in controlling energy reserves and implanting military bases as a result   of its war on “terrorism”, but it will surely fail in suppressing and   “domesticating” the people and defeating resistance movements. This will deprive   the US its   security and increase its spending especially on the military, so the advantages   reaped by control are lost by the high cost of maintaining this control (look at   the examples of   Vietnam and now   Iraq). “Creative   chaos”, one of the most prominent accomplishments of   US war on   “terrorism”, will come back to slap the   US itself in the   face, and maybe deliver a knock-out. 
                        This   takes us to the second part of your question. The American success in creating a   “New Middle East” is partial. The US succeeded in many important aspects:   implanting the Arab East with military bases, Controlling oil reserves,   neutralizing the “rouge” regimes by elimination (Saddam Hussein) or isolation   (Bashar el-Asad), and throwing back Arab social formations hundreds of years to   the past by promoting pre-national and pre-state social structures (sectarian,   religious, ethnic, clan). 
                        The   failure is manifested in two main issues that will result in the complete   failure of the New Middle East project as a whole: 
                        1-       Israel’s   complete incapability of integrating itself in the region and becoming the main   regional economic axis because of the people’s confrontation to this   integration. 
                        2-     Incapability of the USA and its allies to strangle   the resistances in the Arab region, moreover, the Iraqi and the Lebanese   resistances have accomplished huge blows to the US and Israel, and were   successful in hindering their projects and transforming the Arab East into a   swamp where the Americans cannot win, and cannot   leave. 
                        Now is   the precise moment to direct a crippling blow to Imperialism here in the Arab   East. It is a historic moment that does not come very often. Revolutionary and   progressive forces around the world should become aware of this fact and their   historic role in materializing the success of the resistances. This requires a   global alliance of all anti-Imperialist forces, and this is not easy when taking   into consideration the pacifist trends prevalent among the Left in   Europe and the   USA. 
                        
 Hisham Bustani: Normalization   is a diplomatic term used when the ties between two hostile states are back to   normal and a process of "mutual recognition" starts. This term took on a more   politically-loaded meaning in the aftermath of the signing of a "peace"   agreement between Egypt and Israel in the late 1970s.    The term was then used to refer to the "acceptance of the Zionist state"   by the Egyptian regime and the economic, political and cultural ties which were   to take place accordingly. Confronting normalization and refusing relations with   the Zionists became the dominant position of Arab people, in   Egypt and elsewhere. This became intensified in the early 1990s   after the signing of the "peace" agreements between   Israel and the authorities in Jordan, on the one hand, and the   Palestine Liberation Organization, on the other, and the collapse of the   official Arab boycott of Israel.  
                        The Arab masses felt   betrayed. Resisting acknowledging Israel as a "neighbor" and a normal entity was a way to show   their commitment to the historic struggle for liberation. A political movement   emerged from this popular feeling, named The Movement against Normalization.  
                        The biggest danger of   normalization lies in its intellectual and philosophical dimensions.   Normalization means accepting the abnormal, unjust, and contradictory to the   interest of the people as a fact to be dealt with as an acceptable status quo.   Normalization is promoting a fake edition of history that people are prompted to   believe and act accordingly, and it come to supplement other huge lies (or lets   say other normalizations) like the “international legitimacy” which actually   represent the political will of Imperialist powers; or the “democratic projects”   of the US in the region which is in reality a hegemony   project. 
                        The aim from the start was to   integrate the Zionist entity in the Arab region as a normal state, paving the   way for its becoming an axis of economic and political control over its weak and   fragmented surrounding. To pass Israel along with its lies and projects, it was necessary to pass   more preliminary lies on top of which come the colonialist-made states  
                        (the Arab states we know   today) and its subdivisions (sects, religions, clans, ethnicities). Accepting   the colonialist division of the Arab region, and accepting the resulting state   as the end of history, means the end of the Arab liberation struggle and its   actual death. This will transform the people into isolated social structures   with no depth, each having its individual interests to be sought regardless of   the collective interest of the people, meaning materially acknowledging the   Zionist entity and organically integrating within its project as the only   alternative for survival. 
                        I must refer to an important   and often disregarded act of normalization that is being calmly passed all over   the world, and that is normalizing the political process going on in Iraq under   the full control of the US occupation. This process with all its branches   (government, parliament, presidency, elections…) is an illegitimate and abnormal   process conducted under the full control and supervision of the occupation and   serves its interests. Therefore, dealing with the outcome and representatives of   this process is a frank act of normalization, a forgery of comprehension and   consciousness, and deeply harms the interests of Iraqis and the Arab liberation   struggle in general. This reception of officials representing the political   process in Iraq should be confronted as they are clients of the occupation   and dealing with them on the official or popular level is an act of support to   the occupation and its tools. 
                        
 Hisham Bustani: The term   “civil society institutions” is so vague. I don’t feel comfortable with it as it   is deemed to replace the concept of popular organizations that are militantly   involved in the act of change. In addition, the so-called “civil society” is not   a unified body, and it does not represent a contradiction, an alternative, or   even a parallel phenomenon to the regimes; it is rather a foggy name that   designates a number of formations that move with different, and many times   conflicting, interests. They also move with different degrees of independence   from (or dependence on) local governments or Imperialist powers that finances a   lot of organizations that fit under this   term. 
                        It is important to point to a   certain sector of individual-run institutions that are registered as non-profit   companies (which is a frank lie because they make lots of profits!) who are now   specialized in what is known as NGO-business. These companies have huge names   dealing with human rights, democracy, freedom of press, women rights, children   rights and others, and are presented in international meetings are   representatives of the “civil society”, even though they are owned by   individuals, have no general assemblies or elected leadership, and are mainly   financed from foreign embassies! 
                        Institutions receiving such   funds, will bend to the demands, agendas, and terms of those paying the money,   and will eventually become their local tools. If we knew that the biggest   fund-suppliers in the Arab region are USAID (a US governmental agency), the   embassies of the US and the UK, Ford Foundation (with its proven CIA   connections), German foundations connected with the German mainstream political   parties (Friedrich-Naumann-Stiftung, Friedrich-Ebert-Stiftung, Conrad Adenaur   Foundation), we can easily conclude that the money paid are not your usual   charity give-away. 
                        Such institutions play   dangerous roles: they conduct research and surveys providing important   intelligence information, promote terminology that serves hegemony like “the   middle east”, “international legitimacy”, “non-violence”, “conflict resolution”,   “two-state solution”, “coexistence with Israel” and so on. They also deal with   the issues fragmented and isolated from the general context, for example: taking   about democracy without referring to the occupation, this destroys the general   context itself and transforms it into isolated non-relevant bits and pieces.   Finally, many of such organizations help and support the occupation under the   cover of humanitarian work. Let me elaborate on this point: It is well-known   that the aim of any resistance is maximize the costs of occupation to a degree   exceeding its benefits. It is also known that the occupation force id   fully-responsible for the land and people that falls under their occupation   regarding security, services, administration and others. NGOs and so-called   “civil society organizations” comes in with the occupation to implement health,   water, sewage and other programs, thus removing a huge load and a huge cost off   the occupation force, which will ultimately lead to elongation of the occupation   period and comprises a huge help to the occupiers. Such organizations have   mushroomed in Palestine and Iraq under the consent of the   occupiers. 
                        
 Hisham Bustani: To start we must specify a clear definition for the   term “Globalization” which has become so trendy in the Arab World that everyone   talks about it through reflecting their personal definitions and visions of the   term, thus removing it from its objective nature to reflect an array of   subjective opinions: the overwhelming proliferation of technology (especially   communication and media technologies like mobile phones, internet and satellite   TV stations), or the global nature of thoughts and ideas, or the transformation   of the world into a “global village” where its inhabitants can easily interact,   get to know each other and talk. Giving Globalizations the former meanings (as   an example to the subjective opinions being marketed on that issue) comes in the   context of trying to prove that resisting Globalization is useless, and to   portray those who call for its resistance as retarded and against progress and   development. 
                        The   subjective meanings above have no relation to the objective reality of   Globalization which is one of the evolutionary phases of Capitalism, where   Capital endeavors to remove all laws, regulations, and obstacles that hinders   its movement from one place to another for speculation in financial and capital   markets, and maximizing profits through “investing” in countries that provide   cheap labor, have weak trade unions, have no legal protection of man and nature,   and where infrastructure, water, electricity and land are provided in   “advantageous prices” to “attract” this Capital. 
                        Globalization did not come by itself a “natural” development. It was   enforced by the powerful countries through organizations claimed to be   “international” that in reality represents the interests of these powerful   countries such as the World Bank, the International Monetary Fund, the World   Trade Organizations and others. This enforcement came through political   conditions made by these organizations on loan plans to the poor countries   through the following scenario: 
                        The   North colonized and occupied the South, ripped off its wealth and resources (and   still do till now). As a result, the South became poor, and when its countries   wanted to implement development plans, it needed huge loans, so the   ex-colonizers loaned them the money from the rip-off proceeds (i.e. loaned them   their own money!).  
                        Because   the regimes that inherited power from the colonizers in the countries of the   South were corrupt and in many instances, puppets to the ex-colonizers, the   biggest parts of these loans ended up in the pockets of these ruling regimes and   the classes connected to it, which meant more loans and so in, until the South   countries (now called the Third World!) became up to its chin in debt that it is   no longer able to pay even the interests on these loans. 
                        Through   this open door, the powerful countries of the North came in under the excuse of   “helping the poor countries settle their huge debts” through “economic   restructuring”, which is the nice name for a fully-blown hegemony project.   “Restructuring” means three main things: 
                        1-     Withdrawal   of the state from its responsibilities in the social sector like health,   education and others for the benefit of the private sector that cares for   nothing but profit. 
                        2-     Privatization of industries, services and other state-owned sectors that   was originally built by the money of the people themselves (through taxes and   other forms of contribution and funding) in order to finance paying back some of   the loan interests, that were originally the result of corruption and failure of   development plans. 
                        3-     Amending   all economy-related laws so as any regulations, obstructions and protections   against outside capital are removed; and introducing new laws such as   “Investment Encouragement Laws” that in fact give Capital huge tax exemptions   and advantageous prices on infrastructure facilities and services, thus the   people finance infrastructure projects for the benefit of the Capitalist project   that pay no tax, abuse the environment, and exploit the same people who financed   the infrastructure of these projects in the first   place. 
                        As   might be expected under such settings, local industries cannot compete with   trans-national corporations that have huge budgets and tremendous capabilities   and experiences supported by powerful armies and political wills that only   considers what accomplishes its interests with no regard to ethics or rights.   This way, the trans-national corporations will prevail on the economic scene of   the poor countries without direct colonialism in most of the cases. The   following mechanism is often observed: 
                        Trans-nationals will take over mining and exploration industries, in   addition to high-profit service sectors (like communications). It makes large   savings by using unprotected, cheap third-world labor, and then by exporting and   re-exporting, it will sell the same products in these same countries at very   high prices after the local competitors are eliminated through dumping, reducing   prices below cost for a limited time, taking over competitors among other   mechanisms.  
                        In this   way, a trans-national sports corporation that manufactures its footballs in   Pakistan with   child labor paid around one dollar a day, will re-export these same footballs to   Pakistan and the   rest of the world to be sold at eighty dollars per piece to be bought by the   same child who was exploited in it manufacturing! 
                        What is   so sarcastic is that these powerful countries preaching deregulation, removing   protections on local industries, and promoting removal of state support to   farming, industry and other economic activities under the slogans of “openness”,   “increasing competition”, and “supporting free trade”; practice themselves   economic protection and support policies!! Well known examples are: the problems   between Europe and the USA on the latter’s protection of its steel industry   rendering EU steel uncompetitive; the North’s demand that countries of the South   should abolish all forms of support to farming (which is the main economic   activity in the South) in order to overwhelm it with the farming products from   the north which is completely state-supported (EU governments as an example   spend two euros per day on each EU cow!). 
                        More   examples: In France, the government intervened “with all its weight” to prevent   the Italian company Enel from taking over the French electricity and water   company Suez, and gave instruction for a merge between Suez and the   governmentally-owned Gaz de France. French Prime Minister Dominique de Villepin stated that   this step is important because “of the strategic importance of energy to   France”, whereas   Italy considered   this action as extreme as “an act of war”, while Enel’s CEO Fulvio Conti   regarded this action as an act of “nationalizing”   Suez. Another event in   Spain, where the   government there is trying to obstruct a take over of a local energy company   (Endesa) by the German E.ON Energie. In addition, the Spanish government stated   that it will expand its authorities to prevent foreign corporations from owning   Spanish energy firms. In another example, the   US   administration obstructed the taking over of a corporation from   Dubai of a   US   port-management deal. 
                        In   conclusion, Globalization is a mechanism to facilitate the hegemony of the   Capitalist trans-national corporations, and to increase their profits by ripping   off the world and exploiting the people via transforming them into consuming   slaves. Globalization is not the enemy to be confronted, simply because it is a   mechanism, a tool, and it is useless to fight a tool, you have to fight the one   using the tool, and in this instance, it is Capitalist Imperialism. Therefore, I   think that the slogans “anti-globalization” or “confronting globalization” are   illusive, because as I said, globalization is a tool of Imperialism, so the   thing to do is to confront Imperialism itself not its tools. 
                        Another   mix of concepts is made by those who divide Globalization into many   “globalizations”: economic globalization, cultural globalization, military   globalization and so on. This is also an illusive division to portray that “not   all aspects of globalization are bad, only some are”. Globalization is an   economic phenomenon as I clarified above, but to support it you need additional   tools like culture, military and others. 
                        For   example: For the beauty industry to sell thousands of billions of dollars worth   of commodities, it must market a certain trend of clothing, a certain set of   beauty “values”, what is acceptable and what is not acceptable, and for that it   mobilizes huge armies of models, singers, performers, magazines, video clips,   satellite stations, creating by this its own “culture”, which in reality is not   a culture but a consumerist propaganda that drives people to spend money for the   benefit of the manufacturers and promoters of this propaganda who earn their   profits from nothing! Same applies on food trends (McDonalds, Burger King, Coca   Cola, Pepsi...etc all create and promote certain life-styles and habits to   maximize their sales, and thus their profits), Mobile phones, and other   commodities that are transformed into buy-or-die items.  
                        Military intervention comes to settle issues were political and economic   intervention failed. The example of   Iraq is very   illustrating, were corporations like Bechtel and Halliburton followed the   soldiers to the oil wells and infrastructure projects. 
                        I will   now approach another aspect of the question: the effect of Globalization on the   Arab World. 
                        The   ruling regimes in the Arab Homeland are similar to those prevalent in the third   world: they are a continuation of the colonialist era, and integrated in the   interests of the Imperialist powers. Due to their political and economic   subordination with Imperialism, these regimes do not represent the interests of   their people, but rather the interests of the powerful states and the   trans-national corporations. These interests develop and change, which means   that these regimes are discussable and changeable when maintaining Imperialist   interests needs different approaches. This makes these regimes subjects for   continuous embezzlement from the outside and continuous fear from the inside.   This results in a complete subordination to the outside and a tight security   fist for the inside. This is first effect of globalization (=Imperialism) on the   Arab Homeland. 
                        The   second effect is the complete and final discarding of independent local   development programs, opening local markets, removing protection on local   industries and services, in addition to selling out the public-owned   establishments. This automatically led to the loss of state control over the   economy resulting in a huge increase in prices, inflation accompanied by   stability or even a decrease in salaries, laying off large numbers of workers,   and the absence of real work possibilities resulting in the state-led propaganda   of "overcoming the culture of shame" that calls on university graduates to   become 100$/month slaves at the Zionist and trans-national industries in   Jordan's Qualified Industrial Zones (QIZs). 
                        The   third effect is that the state discovered that it has no sources of income after   privatization and selling-out the public sector (one of the most   income-generating sectors for the state), canceling taxes and customs barriers   due to its commitment to free-trade agreements (another source of income),   removing taxes on foreign capital to "attract" investment (a third source of   income). The only source of income left is taxes collected from the people, and   traffic tickets! So the regimes stopped subsidizing essential commodities,   introduced a "sales tax" and increased it many times (now in Jordan it is 16% on   any purchased item), became very strict on income tax, and the entire government   sector became a money-collection frame that provides no services. 
                        So   under globalization, the state:  
                        1-     Transformed   into a facilitator for Capitalism and its exploitation of workers, people and   resources through changing legal frameworks and removing protections and   controls while taking commissions in return in the form of aid or benefits or   others. 
                        2-      Provides no services since it abandoned its   social tasks to the private sector. 
                        3-     Collects   money from the people in order to implement these   points!! 
                        It is   the smartest work of deception in history: the people financing their own   destruction, exploitation and transformation into consumerist   slaves!! 
                        The   Arab people and the people of the world in general have no interest in such a   system. What is needed is not to follow Imperialism and its globalization, but   rather going for independent development and detachment from dependence. Anyone   claiming this to be impossible should refer to the experiences of   Venezuela,   Bolivia and   Cuba who still   hold in the face of US embargo that maybe the longest in history. 
                        What is   impossible in the Arab region is that such independent development be   accomplished on the individual state level, that is why the Arab regimes work   hard to promote the current Arab states as an ultimate horizon and a final   status, meaning in reality eternalizing dependence and subordination and as a   result, maintaining the interests of the ruling classes. What we need is to   throw the "Arab states horizon" in the trash can and going back to a pan-Arab   approach. My opinion as a Marxist is that to confront Imperialism, Zionism and   their tools in the Arab region (the Arab regimes), the exploited people should   unite to form the propeller for revolution.  
                        ______________________________________________________________________ Nieuw Nederlandstalig boek over Hamas verschenen 
 Bij Aspekt is kort geleden het volgens deze uitgever eerste Nederlandstalige boek over Hamas verschenen, ‘Hamas portret en achtergronden’. Het boek is gepubliceerd in de Cidi-informatiereeks, ‘die het inzicht in het Midden-Oosten verdiept’. De auteur, Wim Kortenoeven werkt zelf voor het Cidi, als ‘researcher’, en redacteur. Hij schreef in 2005 ‘De Kern van de zaak’, ‘feiten en achtergronden van het Arabisch Israëlisch conflict’. Het moet gezegd dat Kortenoeven met dit nieuwe boek een prestatie van formaat geleverd heeft, al schuilt die niet in de opbouw. Die doet rommelig aan, is nu eens thematisch en dan weer chronologisch, een schrijfstijl die ook ‘De Kern van de zaak’ kenmerkte. Kortenoeven springt graag van de hak op de tak, wisselt citaten af met documenten en grote lijnen met details en uitweidingen. Zijn betoog werkt vermoeiend, door de bijna als een Sterspot herhaalde boodschap- ‘Hamas bestaat louter uit een bende onverbeterlijke moordenaars’- en door een zekere willekeurigheid van het rond die boodschap heen bijeengebrachte materiaal. 
 De auteur kondigt in zijn voorwoord aan, als opmaat naar beter begrip van denken en doen van Hamas, uitgebreid aandacht te besteden aan wat hij noemt ‘de gecompliceerde achter-gronden van het Arabisch Israëlisch conflict’ en de ‘joodse en islamitische opvattingen over politiek en staat en die over internationale respectievelijk intermenselijke verhoudingen’. Voorwaar een heel programma. De vraag rijst wat hij kan bedoelen met ‘de’ joodse opvat-tingen over deze onderwerpen, waar onder joden zelf het sleetse grapje de ronde doet dat, indien twee van hen bijeen zijn, drie meningen te beluisteren vallen. Kortenoeven behandelt er enkele van, in een paar pagina’s, maar onder ‘joodse opvattingen’ hebben wij in dit boek toch vooral de opvattingen van het Cidi te verstaan, en meer in het bijzonder die van Wim Kortenoeven. 
 Hoe Hamas te begrijpen als de Israëlische bezetting buiten beeld blijft? 
 De in het oog vallende prestatie evenwel is, dat het hem lukt om niet één keer in zijn boek de term ‘bezetting’ te laten vallen, behalve in een zijdelingse voetnoot over de periode 1949-1967, toen Jordanië de Westelijke Jordaanoever en Egypte de Gazastrook ‘bezet’ hielden. De Israëlische bezetting van de Palestijnse gebieden echter, de moeder van alle bezettingen en het werkelijk belangrijke feitencomplex voor wie wil bijdragen aan de kennis over Hamas, komt als begrip in het boek niet voor. Dat is geen toeval, en nog minder een domheid van Kortenoeven; hieruit spreekt zijn overtuiging dat er, in weerwil van het internationale recht niet zoiets bestaat als een Israëlische bezetting. Het is een overtuiging die hij nergens nadrukkelijk als zodanig onder woorden brengt, maar die zich laat afleiden uit het vermijden van de term, en uit de wijze waarop hij zijn kijk op de doelstelling van Hamas formuleert. Hamas, schrijft hij, ‘keert zich niet tegen de al dan niet rechtmatige Israëlische controle van bepaalde in 1967 veroverde gebieden tussen de Middellandse zee en de Jordaan, maar tegen het bestaan van de in 1948 gestichte staat Israël als zodanig’. Wat het gros der ter zake kundigen ‘bezetting’noemt, heet derhalve bij Kortenoeven ‘de al dan niet rechtmatige Israëlische controle…van bepaalde gebieden’. Het is precies dit judocentrische standpunt, deze permanente en pertinente ontkenning van rechten van anderen, dat de bron is van de problemen rond Israël, en van de grote woede onder Arabieren en Palestijnen. De laatsten dragen de dagelijkse last van deze ‘controle’, die voor hun niet anders is dan een verstikkende bezetting, zonder perspectief op een eigen, politiek zelfstandige, economisch levensvatbare en territoriaal aaneengesloten staat. 
 Kortenoeven weigert vanuit zijn optiek daar oog voor te hebben, wat voor een researcher niet erg onbevangen aandoet. Voor hem is Hamas slechts een terreurbeweging, -en laat daar geen misverstand over zijn: ook als terreurbeweging heeft Hamas zijn sporen meer dan verdiend-, die ‘moord op joden’ in het vaandel heeft geschreven, en op langere termijn een agenda voert, waarin zij wil bijdragen aan een islamitisch wereldrijk. De bordjes zijn op verrassende wijze verhangen: hier worden in een Cidi-uitgave al op pagina 1 Arabieren er van beschuldigd, naar wereldheerschappij te streven. 
 Hamas een tak van de Islamitische broederschap? 
 Ondanks de pretentie om context en achtergrond te geven, blijft de veruit belangrijkste factor, de Israëlische bezetting, dus onbesproken, en zelfs onbenoemd. Hamas lijkt bij Kortenoeven te zijn ontstaan als voortzetting van filosofisch-religieus gedachtegoed, maar in een politiek-sociaal vacuüm. Om de bezetting als belangrijkste ‘raison d’être’ van Hamas buiten beeld te houden, doet Kortenoeven veel moeite om de ideologische oorsprong van Hamas, zoal niet tot de tijden van de profeet, dan toch in ieder geval tot 1928 terug te voeren, het oprichtingsjaar van de Moslimbroederschap, waarvan Hamas een Palestijnse tak zou zijn. In Kortenoevens merkwaardige formulering: ‘Hamas is een functioneel uitgroeisel van de al sinds 1945 bestaande Palestijnse afdeling van de oorspronkelijk Egyptische Moslimbroederschap’. Ook bij de officiële presentatie van het boek ten kantore van het Cidi werd van dat punt, de Moslimbroederschap als oorsprong van Hamas, veel werk gemaakt; er was zelfs een minzame Israëlische universitair docent, Uri Kupferschmidt, uitgenodigd om deze bewering te staven, maar hij ging er niet erg van harte in mee. Uit zijn genuanceerde lezing werd duidelijk dat niet van ‘de’ Moslimbroederschap gesproken kan worden, zo uiteenlopend zijn in de loop van tachtig jaar de maatschappelijke reacties geweest op de omstandigheden en ontwikkelingen in de diverse Arabische landen, landen die wij in ons denken veel te makkelijk op één hoop gooien, en als ‘onveranderlijk’beschouwen. 
 In het boek zelf is de bewijsvoering gestoeld op artikel 2 van het handvest van Hamas, waarin inderdaad met woorden teruggevallen wordt op de Broederschap, maar er is meer nodig dan woorden, om een materieel verband te leggen. In dat opzicht is het betoog in het boek niet erg overtuigend, wat niet verbaast als we met een ‘functioneel uitgroeisel’ te maken hebben, van een afdeling uit 1945 van een beweging uit 1928. Om nog een andere reden, dan om de relatie tussen Hamas en de bezetting weg te poetsen, is het leggen van een verbinding met de Moslimbroederschap voor Kortenoeven aantrekkelijk; het strookt met zijn ook al weer niet met zoveel woorden uitgesproken maar om de hoek liggende opvatting, dat we met Arabieren al gauw van doen hebben met onverbeterlijk haatdragende, amper tot reflectie, verandering, pragmatisme, compromis of realiteitsbesef in staat zijnde lieden, die vaak een geloofsinter-pretatie aanhangen die zich onderwerping van tegenstanders tot hoogste doel heeft gesteld. 
 Het Hamashandvest 
 In die zin ook analyseert hij het roemruchte oprichtingshandvest van Hamas, uit 1988, als een uit zijn aard niet voor enigerlei vorm van aanpassing vatbaar oorlogszuchtig document. Zijn werk is zelfs geschreven rond het Handvest; hij wijdt er een kwart van het boek aan. In zijn analyse van het Handvest openbaart zich naast de negatie van de bezetting een tweede ernstige tekortkoming van deze studie en van haar auteur: hij realiseert zich niet, dat er inmiddels ook bij Hamas een in documenten vastgelegde aanzienlijke evolutie van opvattingen en strategieën heeft plaatsgehad. Daarover hieronder meer. Het komt hem niet uit; het zou de boodschap die de researcher er in wil hameren, Hamas is een onverbeterlijke terreurorganisatie, wegslaan. Zo doet zich de paradox voor, dat de opvatting van Kortenoeven over Hamas onwrikbaarder blijkt, dan de opvattingen van Hamas over haar eigen rol en strategie. Natuurlijk heeft Kortenoeven een punt als hij daartegenover stelt, dat het Handvest nooit herroepen is, maar een open houding zou bijvoorbeeld zijn, te analyseren hoe de diverse documenten zich dan wel tot elkaar verhouden. Dat is veel gevraagd van een auteur die zelfs nu nog twijfels uit over de vraag of de PLO eigenlijk wel ooit echt hààr handvest heeft herroepen. 
 Zo ver komt Kortenoeven ten aanzien van Hamas niet eens: zijn boodschap is dat Hamas het weliswaar uit tactische overwegingen kan opbrengen tijdelijk haar doelen bij te stellen, maar geen afstel kent, en op een geschikt moment alsnog zal toeslaan. De Hoedna, de langdurige wapenstilstand die Hamas bij verscheidene gelegenheden heeft voorgesteld, wordt een enkele maal ook door Kortenoeven genoemd. De idee is dat beide partijen langdurig afzien van wederzijds geweld, en in die periode politieke onderhandelingen voeren over hun geschil-punten. Dat is in zijn ogen niet anders dan een arglistige opzet, kwaadaardige misleiding om het einddoel, de vernietiging van Israël, op een ander moment alsnog te realiseren. Hier openbaart zich de paradox waartoe de argwaan leidt: Hamas valt voor geen stuiver te vertrouwen als het over vrede spreekt, maar op haar woorden over verzet en vernietiging kunnen we voor 100 procent afgaan. Het is Kortenoeven die als ingewijde de woorden voor ons duiden zal. De Hoedna, zei hij bij de presentatie van zijn boek, is een instrument om oorlogsdoelen te bereiken, en niet een instrument om vrede te bewerkstelligen. Het is een bekend mechanisme, waarvan de auteur hier blijk geeft: doelen aan de eigen kant legitimeren door de ander op voorhand als inherent onbetrouwbaar af te schilderen. Kortenoevens kant is die van het expansionistisch Zionisme; die beweging verdraagt geen Hoedna, en al helemaal geen politieke onderhandelingen over de geschillen met de Palestijnen. 
 Hamas in eigen woorden 
 Kortenoeven heeft evenmin aandacht voor het uitgebreide sociale opbouwwerk van Hamas; in zijn ogen is de organisatie ook in dat opzicht niet anders dan de vos die de passie preekt. Hij probeert in zijn boek bijna overijverig de onverbeterlijke oorlogszuchtigheid van Hamas te bewijzen; woorden als de volgende, van eerste minister Haniyeh, in de Guardian van 31 maart 2006, gaan aan hem voorbij. Haniyeh reageerde op de verkiezingsoverwinning van Olmert, en diens toen nog actuele maar inmiddels verlaten plan, de bezetting te consolideren, onder het mom van ‘eenzijdige terugtrekking’. ‘Geen plan zal werkbaar blijken’ zei Hanieyh, ‘als er geen garantie gegeven wordt dat, in ruil voor het stopzetten van de vijandelijkheden van beide kanten, Israël zich volledig zal terugtrekken van al het land dat het in 1967 heeft bezet, met inbegrip van Oost-Jeruzalem; dat al onze gevangenen worden vrijgelaten; dat uit alle nederzettingen alle kolonisten zullen vertrekken, en dat het recht van alle Palestijnse vluchtelingen op terugkeer wordt erkend’. Wat ook het oordeel mag zijn over deze eisen, die overigens nauw aansluiten bij het internationale recht, hier staat niet dat heel Palestina ‘bevrijd’ moet worden, noch dat Israël zou moeten verdwijnen. Even verderop schrijft Haniyeh: ‘Wij van Hamas, wij zijn voor vrede en wij willen een eind maken aan bloedvergieten. Wij hebben meer dan een jaar een eenzijdige wapenstilstand in acht genomen, zonder wederkerig antwoord van de Israëlische kant. De boodschap van Hamas en de Palestijnse Autoriteit aan de invloedrijke machten is aldus: spreek ons niet langer aan op Israëls ‘recht van bestaan’, of op beëindiging van ons verzet, totdat u een toezegging van de Israëli’s hebt verworven, zich terug te trekken van ons land, en onze rechten te erkennen’. (…) ‘Vreedzame middelen kunnen werken, als de wereld bereid is zich te binden aan een constructief en eerlijk proces, waarin wij en de Israëli’s behandeld worden als gelijken. Wij zijn de racistische benadering door het Westen van dit conflict, waarin de Palestijnen als minderwaardig worden beschouwd, zat en beu. Hoewel wij de slachtoffers zijn, strekken wij onze hand uit in vrede, maar alleen als die vrede gepaard gaat met rechtvaardigheid. Maar als de Israeli’s doorgaan met onze mensen aan te vallen en te doden, onze huizen te verwoesten, ons sancties op te leggen, ons collectief te straffen, en mannen en vrouwen gevangen te zetten die hun recht op zelfverdediging uitoefenen, hebben wij alle recht van de wereld om met alle beschikbare middelen te reageren’. En hij eindigt met: ‘Dit is een geschikt moment om vrede te sluiten, als de wereld vrede nastreeft’. Ferme taal, taal die duidelijke eisen formuleert jegens Israël, maar geen onverzoenlijke taal, geen taal die vernietiging van de tegenstander predikt, terwijl toch toen de boycot van Hamas, gericht op het onderuit halen van de gekozen Palestijnse regering, al in volle gang was gezet. De recente regeringsverklaring van Haniyeh ademt eenzelfde sfeer. Geen blind geweld, geen overgave, maar een vergelijk op basis van wederzijdse erkenning van bestaansrecht en het recht op een eigen staat. 
 Hoe zou Israël, hoe zou Kortenoeven reageren, als het Westen een totale economisch-financiële en politiek-diplomatieke boycot van Israël afgekondigd zou hebben, de bewegingsvrijheid van alle Israëli’s tot het uiterste zou beperken, hun steden zou omsingelen en naar willekeur binnenvallen, gekozen Israëlische parlementariërs en benoemde ministers zou arresteren, alles met het motief dat nu eerst onverwijld al het bezette land ontruimd en het recht op zelfbeschikking van de Palestijnen in een eigen staat erkend diende te worden, en alle met de Palestijnen gesloten overeenkomsten, met name Oslo, nauwgezet nageleefd behoren te worden? Het laat zich raden, Kortenoevens verongelijktheid zou geen grenzen kennen. En dat terwijl Israël openlijker, in woord en metterdaad, de vernietiging van Hamas belijdt, dan omgekeerd. 
 Anderen over Hamas 
 Behalve uitingen als deze van Haniyeh, negeert Kortenoeven zo goed als geheel de inhoud van drie belangrijke documenten, die een ander licht werpen op Hamas. In de Palestine Review van zomer 2006 wijdt de Hamaskenner Khaled Hroub, -die in het register van Kortenoever niet voorkomt-, een lang artikel aan deze drie documenten, die veel recenter zijn, dan het Handvest van 1988. Het gaat om het verkiezings-programma van Hamas uit het najaar 2005, en het Hamas-programma voor een regering van nationale eenheid uit maart 2006. Volgens Hroub het belangrijkste van de drie is de regeringsverklaring van premier Haniyeh van 27 maart 2006, in samenhang met diens kabinetsprogramma. Het zijn documenten waaraan in het westen amper aandacht besteed is, in die zin staat Kortenoeven niet alleen. Hroub, na een lange, nauwgezette en evenwichtige analyse, waarin hij Hamas zijn kritiek niet spaart, en voorzien van uitgebreide citaten, geeft het volgende voorzichtige eindoordeel. ‘(…)het kabinetsprogramma dat Haniyeh presenteert, toont erg weinig neiging om nog radicale posities in te nemen. Het is van grote betekenis dat de belangrijkste verwijzing naar vormen van verzet, betrekking heeft op het belang daarvan in het verleden. De nadruk in deze nieuwe fase ligt op staatsvorming’. (…) ‘Toespelingen op religieuze thema’s spelen geen grote rol’. En, zonder Kortenoeven te kennen, schrijft Hroub: ‘Het lijdt geen twijfel, dat velen –hij heeft het oog op de seculiere krachten binnen de Palestijnse bevolking en de Arabische wereld- zeer sceptisch blijven tegenover Hamas’ nieuwe gezicht (zoals dat uit de documenten naar voren komt). Zij vermoeden een opzet om de macht te winnen, door de werkelijke agenda te verhullen’. (…) Hroub gaat verder: ‘Het afnemend belang van verwijzingen naar de Islam moet deels beschouwd worden in het licht van electorale en post-electorale motieven’. (…) Maar het is evenzeer waar dat de ‘nieuwe’ taal die gesproken wordt steeds minder een religieuze klank heeft, en verwijst naar echte en zich opstapelende veranderingen binnen Hamas, om te zwijgen van toenemend pragmatisme en flexibiliteit op politiek gebied’. Elders zegt Hroub, dat Israël en de Verenigde staten er op uit zijn Hamas terug te dringen in de rol van radicale beweging, en hij vraagt zich af, waar zij nu meer bij gebaat zijn: bij een Hamas dat met een bepaalde retoriek de macht uitoefent, maar zich praktisch aan een wapenstilstand houdt, of een retorisch en militant Hamas, dat eenmaal uit de macht gestoten, mogelijk slechts een stap verwijderd is van hervatting van de moord-aanslagen. Gezien het grote politieke en diplomatieke profijt dat Israël gehad heeft bij de Palestijnse moordaanslagen, zou het niet hoeven verbazen, als de Israëlische leiding de cynische afweging maakt, dat er meer te winnen valt bij een militante Hamas dan bij een politieke, en dat de baten daarvan opwegen tegen de prijs, de dood van Israëlische burgers. Zo zijn er –moeilijk te bewijzen- berichten opgedoken, als zou juist de Israëlische regering kort geleden een door bemiddeling tot stand gebrachte deal met Hamas tot vrijlating van korporaal Gilad Shalit, op het laatste moment hebebn afgezegd. 
 Cidi en het Israëlisch Palestijns conflict 
 Hoe wijs is het dat het Cidi zijn naam verbonden heeft aan dit boek, ‘Hamas portret en achtergronden’ en de monotone boodschap die het behelst? Het werd bij het Cidi ten doop gehouden, en verschijnt in een door het Cidi mede uitgegeven boekenreeks. Verbazen doet het niet: het Cidi, is onder de naam Informatie- en Documentatiecentrum, niet zo neutraal als die woorden suggereren; het is in de eerste plaats een lobby-organisatie met het uitgesproken doel, om doen en laten van de Israëlische regering tegenover het Nederlandse publiek te rechtvaardigen en het Nederlandse beleid zo veel mogelijk in ‘pro-Israëlische richting’ –of wat daarvoor door gaat- te beïnvloeden. Anderzijds: Cidi-directeur Naftaniel belijdt openlijk de wenselijkheid van ‘een twee-statenoplossing’, al laat hij zich over de vorm en omvang van de Palestijnse staat aanzienlijk minder duidelijk uit. Kortenoeven, de Cidi researcher –alweer zo’n ogenschijnlijk neutrale term- is op zo’n gedachte niet te betrappen. Dat betekent dat er bij het Cidi verschillend over de Palestijnse staat gedacht wordt, en dan hoort het woord van de directeur te gaan boven dat van een medewerker. In dat geval is het een domheid dat het Cidi aan deze publicatie heeft meegewerkt, want dat ondermijnt de geloofwaardigheid van de boodschap van de directie. Nu moet gezegd dat die toch al niet heel groot is: wie de twee-staten oplossing bepleit, maar steevast nalaat wat dan ook te kritiseren dat die oplossing van Israëlische kant belemmert, zoals het uitbreiden van bestaande en het bouwen van nieuwe nederzettingen, het oprichten van het afscheidingshek op Palestijnse grond, het isoleren van een gekozen Palestijnse regering en het blokkeren van elk politiek proces, die overtuigt niet. Alles afwegende dringt de conclusie zich op, dat het Cidi minder ver af staat van de inhoud van dit boek, dan het lijkt, als de directeur spreekt over een ‘tweestaten-oplossing’. Het zou wenselijk zijn, dat een organisatie die zo’n belangrijke rol wil spelen in de voorlichting van het Nederlandse publiek met betrekking tot het Israëlisch Palestijns conflict, hier hom of kuit geeft, en ons niet laat gissen naar haar ware voorkeuren en intenties. Als die duidelijkheid er komt, heeft het boek van Kortenoeven toch in één opzicht nog een informerende werking gehad. 
 Conclusie 
 Over Hamas is intussen goede Engelstalige literatuur beschikbaar, die door het eerste Nederlandstalige boek allerminst overbodig geworden is, integendeel. De vergelijking gaat scheef maar is te aardig om te laten liggen: de verklarende kracht die in ‘Hamas portret en achtergronden’ aan het Hamas-handvest toegeschreven wordt om politieke ontwikkelingen in het Midden Oosten te duiden, heeft veel weg van een boek over het Communistisch Manifest dat anno 2007 pretendeert de Russische politiek te ontmaskeren, alsof die gericht is op vernietiging van het Westen en overheersing van de wereld. 
 Jaap Hamburger, Amsterdam ______________________________________________________________________  | ||
|  
           | nieuw | soemoed | boeken | info | agenda | links | contact |  |